Mindfulness Training

mindfulness trainer coach psycholoog suzan oostvogels

Leer in 8 stappen je aandacht te trainen met mindfulness waardoor je niet alleen meer ontspannen bent, minder piekert en beter slaapt. Je zit lekker in je vel, geniet weer en je wordt er ook nog effectiever van omdat je je beter kunt focussen! Meer rust in je hoofd, je lijf, je leven. Stel je eens voor. Hoe zou dat zijn?

Herken je dit?

Je hebt stress en het gevoel dat er te veel dingen op je bordje liggen. Je to-do lijst is eigenlijk nooit af en je staat altijd 'aan'.
Je piekert en je weet niet hoe je die denkmachine moet stoppen. Je zit zo in je 'hoofd' dat je afwezig bent, laat staan dat je contact hebt met wat je voelt.
Je ervaart continu druk en onrust waardoor je niet meer lekker kunt ontspannen en ongedwongen kunt genieten. Er moet nog zovéél.
Je twijfelt over van alles en vergelijkt jezelf continu met anderen. Je bent enorm kritisch. Dit maakt je doodmoe. Je wil rust.
Je bent snel afgeleid en mist overzicht en focus. Je bent er vaak gewoon niet met je aandacht bij waardoor je niet maximaal presteert.
Je slaapt slecht en wordt niet uitgerust wakker. Je bent prikkelbaar en geïrriteerd vooral tegen degene die dicht bij je staan.
Je denkt continu over wat er allemaal is gebeurd of je maakt je juist zorgen over wat er allemaal nog moet of gaat komen. Zelden ben je 'in het nu'.

Als je je in een of meer van deze punten herkent
dan is de mindfulness training zeker iets voor jou.

Volg de mindfulness training

Wat is mindfulness?

De 8 weekse Mindfulness Based Stress Reductie (MBSR) training is ontwikkeld aan de Universiteit van Massachusetts. Het is een combinatie van oosterse wijsheid en westerse psychologie. Een nuchtere training, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat mindfulness tot één van de meest effectieve instrumenten behoort met betrekking tot stressreductie.

De mindfulness training wordt vaak ‘aandachttraining’ genoemd. Want dat is wat we doen, de aandacht trainen. Dat is nog niet zo gemakkelijk en hard nodig! Onze aandacht is namelijk vaak “all over the place”, behalve in het hier en nu. We piekeren over het verleden of maken ons zorgen over dingen die misschien gaan komen. Voor je het weet zit je zo vast in je eigen (negatieve) gedachtenspiraal en handel je keer op keer op de automatische piloot, zonder er bij stil te staan of dat dat altijd even constructief is.

In de mindfulness training leer je je innerlijke processen te observeren. Zo word je je bewust van je automatische patronen in denken, voelen en doen. Je ontdekt hoe je je eigen geluk saboteert en wat je kunt doen om je destructieve patronen te doorbreken zodat je op een nieuwe, bewustere manier richting kunt geven aan werk en leven.

Ervaringen van anderen

piekeren mindfulness meditatie cursus training online Ingrid

“Toen ik moeder werd veranderde alles. Ik maakte me zorgen, voelde me enorm verantwoordelijk en samen met mijn drukke werk, het huishouden en mijn relatie die ook veranderde, nam ik geen tijd meer voor mezelf. Ik werd moe, piekerde eindeloos over bijvoorbeeld de opvoeding van de kinderen, mijn werk, wat anderen van mij vonden of mijn relatie. Ik was te moe om te sporten, at ongezond en voelde me futloos. Tot ik met de mindfulness training aan de slag ging. Ik pieker nu veel minder, geniet meer en heb eindelijk de energie weer terug om bijvoorbeeld te sporten!”

Ingrid
Logopedist

Hoe ziet de mindfulness training er uit?

De mindfulness training is praktisch, persoonlijk en wetenschappelijk bewezen. De training bestaat uit 8 lessen elk met een eigen thema. Mindfulness leer je vooral door te oefenen en te doen. Je ontdekt verschillende aandachts- en concentratieoefeningen waaronder diverse zitmeditaties, liggende meditaties en bewegingsoefeningen. Daarnaast leer je aan de hand van inzichtsoefeningen hoe jij stress opbouwt, wat jouw ‘ingesleten’ patronen zijn en hoe je deze kunt doorbreken. Naast de wekelijkse lessen oefen je thuis ongeveer 30 minuten per dag zodat je steeds bewuster wordt, patronen gaat herkennen en nieuw gedrag aanleert. Zo werk je in 8 weken aan meer rust in je hoofd, je lijf en je leven.

Mindfulness thema's

Deze thema’s komen aan bod in de mindfulness training

Resultaten

 

Je hebt minder stress
Je piekert minder
Je zit lekkerder in je vel
Je geniet meer van dit moment
Je kunt je beter ontspannen
Je ervaart meer rust
Je slaapt beter
Je leert milder naar jezelf te kijken
Je gaat bewuster met uitdagingen om
Je zelfvertrouwen neemt toe
Je kunt je beter concentreren
Je wordt effectiever
Lichamelijke klachten nemen af
✓ Je staat in je kracht

Praktisch

Je kunt de mindfulness training op verschillende manieren volgen:

Online Training

€297*
  • 8 online lessen op video
  • Inspirerend werkboek
  • Meditaties op mp3
  • Besloten supportgroep
  • Wekelijkse live Q&A’s
  • Onbeperkte deelname
  • *Vergoeding mogelijk

 

Aanmelding open: 16 december
Startdatum: 5 januari 2020
Locatie: gemakkelijk vanuit huis

Groepstraining

€497*
  • Vrijblijvend intakegesprek
  • 8 Bijeenkomsten van 2,5 uur
  • Inspirerend werkboek
  • Meditaties op mp3
  • In een kleine groep (max 10)
  • *Vergoeding mogelijk

 

Data: 9-3, 16-3, 23-3, 30-3,
6-4, 20-4, 4-5, 11-5
Tijdstip: 19.30-21.30 uur
Locatie: MindfulCentrum, Dordrecht

1-op-1-training

€797*
  • Vrijblijvend intakegesprek
  • 8 Bijeenkomsten van 1 uur
  • Inspirerend werkboek
  • Meditaties op mp3
  • Op maat gemaakte oefeningen
  • Veel aandacht voor jouw persoonlijke situatie en behoefte
  • Geen wachtrij, snel starten
  • *Vergoeding mogelijk

Data: overdag op di. en do.
Tijdstip: in overleg
Locatie: Online of MindfulCentrum

psycholoog en coach suzan oostvogels mindfulness yoga zelfcompassie dordrecht online

Over mij

Hi! Ik ben Suzan Oostvogels. Als psycholoog, trainer & coach heb ik de afgelopen jaren meer dan 1000 mensen mogen begeleiden op hun inner journey naar meer rust, ruimte en richting.

In 2011 begon mijn eigen inner journey toen ik mezelf compleet voorbij rende. Mijn piekerhoofd draaide overuren. Ik lag uren te malen over wat ik beter had kunnen doen die dag of ik was aan het denken over wat er allemaal nog moest. Ik maakte veel te lange dagen want het werk was nooit af en nooit goed genoeg. Zowel ik als mijn hoofd gingen maar door, en door en door. Ik moest dingen loslaten, minder perfectionistisch zijn, mezelf accepteren zoals ik was en vooral ook ontspannen. Goedbedoelde adviezen van vrienden en familie. MAAR HOE DAN?

Geen idee. Tot ik besloot om met mindfulness aan de slag te gaan. Waar ik het eerst nog zweverig vond, laat staan dat ik er tijd voor had, ontdekte ik stap voor stap dat mindfulness helemaal niet zweverig of ingewikkeld hoeft te zijn. Wat ben ik blij dat ik, ondanks mijn weerstand, die keuze heb gemaakt.

Ik leerde ontspannen, ging weer genieten en ontdekte hoe ik het beste uit mezelf kon halen ZONDER mezelf voorbij te rennen. Ik kreeg door mindfulness zelfs meer gedaan in minder tijd en ik weet dat dit ook voor jou mogelijk is. Ook al denk je nu misschien dat het zweverig is. Of niets voor jou. Dat dacht ik ook. Maar je bent hier niet voor niets.

Hou zou het zijn als je...

Minder last hebt van stress, angst en somberheid?
Meer ontspanning, innerlijke rust en kalmte ervaart?
Lekker in je vel zit en weer kunt genieten?
Rust in je hoofd hebt en minder piekert?
Constructiever met uitdagingen omgaat?
Beter slaapt, minder moe bent en meer energie hebt?
Meer zelfvertrouwen hebt en je echt in je kracht voelt?
Beter focust, makkelijker concentreert en effectiever werkt?

Dit is ook voor jou mogelijk!

Doe mee met de mindfulness training

Doelgroep

Voor wie is de mindfulness training?

Mindfulness is iets voor jou als je:

 minder stress wil ervaren
 last hebt van angst-, stress- en burn-outklachten
minder negatief wil zijn
een (volgende) depressie wil voorkomen
jezelf beter wil leren kennen
 de kwaliteit van je leven wil verbeteren
 minder wil piekeren
effectiever om wil gaan met moeilijke gedachten
zoekt naar innerlijke rust en ontspanning
 last hebt van vermoeidheid en/of slapeloosheid
beter om wil gaan met chronische lichamelijke klachten
 meer wil genieten
bewuster in het leven wil staan

Mindfulness is niets voor jou als je:

X midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit zoals een scheiding, verhuizing of net na een overlijden. Als dat het geval is kun je beter even wachten met de mindfulness training.

X Als je momenteel in behandeling bent bij een psycholoog of medicatie gebruikt overleg dan met je huisarts, psycholoog of psychiater over je deelname aan de mindfulness training.

Ervaringen van anderen

ervaring met suzan oostvogels annet

“Al vanaf het eerste moment dat ik contact had met Suzan voelde ik in alles door dat ze een teacher is vanuit haar hart. Ik ben haar zo dankbaar voor alle lessen en wijsheid die ze uitdraagt. Suzan inspireert me en maakt het leven lichter.”

Annet
Documentaire maker
online mindfulness training ervaring

“De online mindfulness training vind ik een absolute aanrader. Je krijgt veel persoonlijke aandacht, een uitgebreide uitleg/introductie per week, duidelijk, behapbaar en fijn leesvoer en super fijn om te oefenen met de meditaties. Ik ben erg blij dat ik de keuze gemaakt heb om bij Suzan deze training te volgen. De manier waarop Suzan het aanbiedt vind ik een hele fijne no-nonsense manier die me veel inzicht geeft, ik ben me bewust van keuze momenten en daardoor ervaar ik meer rust.”

Janneke
mindfulness minder stress dordrecht online suzanne

“Suzan is mega gepassioneerd en heeft veel ervaring. Dit kun je merken aan de hoeveelheid voorbeelden en hoe ze dingen helder weet uit te leggen. Ze heeft direct een passend en praktisch antwoord op elke vraag. Zweverig? Er is niks zweverigs aan down-to-earth aandachttraining. Sporten is ook niet zweverig, je traint alleen een andere spieren. Suzan bedankt! Door jouw begeleiding kan ik meer genieten van het moment. Ik ben meer ontspannen en na jaren weer in contact met mezelf en mijn gevoel.”

Suzanne
Jeugdreclasseerder
jojanneke mindfulness online

“In 2016 volgde ik de online mindfulness training al eens bij Suzan. Ik heb recent de training nogmaals gevolgd met alle updates. Allereerst, ik vond de training al super fijn om te volgen! Suzan heeft het nog meer ‘eigen’ gemaakt en daardoor is het heel fijn om te volgen. De opbouw en volgorde werkt voor mij heel goed! Het gemak om op mijn mobiel in te loggen en de oefeningen die ik gelijk kan luisteren vind ik echt heel prettig. Tegen mensen die nog twijfelen zou ik willen zeggen: gun jezelf deze tijd en het is het echt waard! Een fijne, oprechte en no nonsense training waarbij je tot echte inzichten & veranderingen kan komen.”

Johanneke
lynda online mindfulness

“In eerste instantie had ik geen idee of het mij iets zou brengen maar na de 8 weekse training weet ik nu dat dit zó ontzettend fijn is. Het heeft mij inzicht gegeven in vele dingen en heb ook mijzelf beter leren kennen. Al jaren leef ik met veel pijn en wist niet hoe hier mee om te gaan maar door de mindfulness heb ik een weg gevonden om dat wel te kunnen. Ik heb jaren in een neerwaartse spiraal gezeten maar door de mindfulness klim ik nu weer omhoog. En dat is echt een verademing kan ik je zeggen. Mindfulness is niet moeilijk maar je moet het jezelf wel gunnen om het te beoefenen. En als je het eenmaal te pakken hebt wil je nooit meer anders. Suzan is een hele fijne persoonlijkheid die je daar geweldig bij kan coachen.”

Lynda
mindfulness online rust herstel na burnout

“Aanvankelijk twijfelde ik of het online volgen van de training wel effectief zou zijn. Na overleg ben ik ervoor gegaan en ik heb geen moment spijt gehad. Ondanks dat het online is, is Suzan heel erg begaan met iedere deelnemer. Ze geeft veel herkenbare voorbeelden, heldere en praktische adviezen bij vragen en oprechte ondersteuning. Door deze training kreeg ik weer rust in mijn hoofd en vertrouwen in mijn lijf die me voor mijn gevoel aardig in de steek liet. Ik kon niets meer. Mijn lijf deed pijn en ik was zelfs te moe om leuke dingen met mijn kinderen te doen. Ik had al zoveel geprobeerd en niets hielp. Tot ik met de mindfulness training begon. Stap voor stap kreeg ik meer energie. Ik kon eindelijk weer leuke dingen doen met mijn kinderen. 
Ook re-integreerde ik langzaam weer op het werk. Na lange tijd zelf geworsteld te hebben had ik eindelijk de sleutel gevonden.”

Margot
Fysiotherapeut

Veelgestelde vragen

Antwoord op  veel gestelde vragen

Wordt de mindfulness training vergoed?

Het is mogelijk de mindfulness training gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed te krijgen. Ik ben lid van de beroepsvereniging VMBN en gecertificeerd tot mindfulness trainer in de hoogste categorie. Dit is nodig om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Daarnaast kun je bij je werkgever navragen of deze bereid is de kosten van een mindfulness training te betalen. Veel werkgevers hebben opleidings- en ontwikkelbudgetten beschikbaar of zijn bereid om de training te betalen.

Is mindfulness niet zweverig of religieus?

Dit is het grootste misverstand dat er bestaat over mindfulness. Ik beloof je, er is niets zweverigs aan leren hoe je geest werkt. De training is wetenschappelijk bewezen. Omdat er steeds meer onderzoeken zijn die laten zien dat mindfulness werkt, gaan ook steeds meer mensen de training volgen. Gewoon omdat het echt werkt. Er is ook niets religieus of godsdienstig aan mindfulness. Je kunt de mindfulness training eerder zien als een levensfilosofie met praktische tools die bijdragen aan een gelukkiger leven!

Ik ben heel onrustig, is mindfulness wel iets voor mij?

Dit dacht ik zelf ook toen ik met mindfulness begon. Ik hield helemaal niet van stilzitten en was het liefste de hele dag in de weer. Weet dat om te kunnen mediteren je echt niet rustig hoeft te zijn. Juist als je zo onrustig bent is er zoveel winst te behalen.

Moet ik tijdens de mindfulness training dingen over mijn persoonlijke leven met de groep delen?

Nee, dat hoeft niet. Je deelt in de groep zoveel of zo weinig als voor jou prettig is. De mindfulness training is geen praat- of therapiegroep. We gaan tijdens de bijeenkomsten dan ook niet te diep in op persoonlijke problematiek. Mocht je tegen persoonlijke problemen aanlopen, dan is het altijd mogelijk de training te combineren met individuele coaching.

Ik heb mij aangemeld voor de training, hoe gaat het nu verder?

Voor deelname aan de groepstraining of de individuele training vindt er eerst een telefonische intake plaats. Daarin maken we kennis, onderzoeken we of de training nu voor je past en kun je natuurlijk al je vragen stellen. Voelt het goed, dan gaan we samen aan de slag. Na deze intake ontvang je de factuur, zodra deze is voldaan is je inschrijving compleet en daarmee jouw plekje voor de mindfulness training gereserveerd.

Als je met de online mindfulness training mee doet dan kun je nadat je hebt betaald, gelijk beginnen met de eerste les. Je krijgt hier automatisch een mailtje van in je mailbox. Ook zal ik je uitnodigen voor de besloten Facebook groep waar de live Q&A’s plaatsvinden. Dit is een geheime groep waarin je elkaar kunt supporten, al je vragen kunt stellen en wekelijks de live sessies kunt bijwonen. Elke week komt er een nieuwe les voor je open en daarnaast coach ik je wekelijks tijdens de live momenten waarop je al je vragen kunt stellen.

 

Hoeveel tijd moet ik vrij houden voor de dagelijkse meditatie oefeningen?

Na elke mindfulness les krijg je een mix van korte en lange meditatie oefeningen op mp3 die naadloos aansluiten op het thema van de betreffende les. De kortste mindfulness oefening duurt drie minuutjes, de langste oefening 30. Als je uitgaat van dagelijks 30 minuten oefenen zit je helemaal safe.

Wat is het voordeel van een online mindfulness training?

In het begin was ik zelf wat sceptisch. Levert het online volgen van de mindfulness training wel genoeg op? In 2016 besloot ik om de mindfulness training online te geven en het maar te gaan ervaren. Wonderbaarlijk genoeg zag ik dat de resultaten van de online training en de fysieke groepstraining exact gelijk waren! Ik heb daarom besloten om me nog meer te richten op de online mindfulness training. De voordelen van het online volgen van de mindfulness training zijn:

Wanneer jou het uit komt

Het grote voordeel van de online mindfulness training is dat je kunt oefenen wanneer het voor jou uitkomt. Er zijn geen bijeenkomsten waar je heen moet op een bepaalde avond/tijd. Je kunt de mindfulness training volgen wanneer het in jouw agenda past en zo vaak als je wil de online lessen terugkijken.

Op je eigen tempo

Daarnaast kun je de mindfulness training in je eigen tempo volgen. Er is niemand die iets van je eist of onderdelen die je op tijd af moet hebben. Je doet alles op je eigen tempo en alle materialen blijven voor altijd tot je beschikking. Dit zorgt voor rust. Het laatste wat je wil is nog meer stress en verplichtingen, toch?

Lagere kosten

Het volgen van de online mindfulness training is even effectief als de fysieke training. Het grote voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan de fysieke mindfulness training. Die kost 497 euro. Je bent dus echt een stuk voordeliger uit. Dit komt omdat ik geen kosten heb voor locatie huur of het drukken van werkboeken. We werken met dezelfde meditaties en materialen gebaseerd op de officiële MBSR / MBCT training en ik ben er om jou te begeleiden door het proces!

Geen reistijd

Daarnaast bespaar je tijd als je de mindfulness training online volgt. Je hoeft namelijk niet op een bepaalde plek aanwezig te zijn, maar je volgt alle mindfulness lessen vanuit huis. Dit bespaart je reistijd en die tijd kun je besteden aan de mindfulness oefeningen!

Meer begeleiding

Het klinkt misschien gek, maar in de online mindfulness training krijg je zelfs meer begeleiding dan bij de fysieke training. Omdat je elke ronde die ik geef weer opnieuw mee kunt doen, krijg je dus meer begeleiding dan in een standaard 8 weekse mindfulness training.

Zo vaak training volgen als je wil

Je behoudt toegang tot alle mindfulness lessen en materialen. Ook blijf je na de online training toegang houden tot de Facebook groep. Dat betekent dat je de online mindfulness training niet alleen meerdere malen kunt volgen, maar ook  toegang blijft houden tot mijn coaching. Niet alleen maar 8 weken zoals in de normale training, maar zolang als ik de training geef.

Ik kan er een les niet bijzijn. Kan ik de gemiste les inhalen?

Het kan gebeuren dat je er een les niet bij kunt zijn. Meestal bellen we dan en praat ik je bij. Als je meer dan 2 lessen moet missen, dan raad ik je aan om op een ander moment te starten met de mindfulness training of mee te doen met de online training zodat je de gemiste les kunt terugkijken!

Ik twijfel tussen de mindfulness training of 1-op-1 coaching, wat past beter bij mij?

Twijfel je over deelname aan de groepstraining, de individuele mindfulness training of toch een 1-op-1 coach traject? Dat snap ik. Laten we samen in de vrijblijvende en gratis intake onderzoeken wat het beste past bij jou en jouw persoonlijke situatie.

 

Staat jouw vraag er niet bij of twijfel je nog?
Neem dan gerust contact met mij op.

Hoe zou het zijn als jij...

eindelijk rust in je hoofd zou hebben, lekker in je vel zou zitten en energie over zou hebben voor leuke dingen?

Doe mee met de mindfulness training