Zelfcompassie Training

De zelfcompassie training is een vervolg op de mindfulness cursus. Een bijzondere en verdiepende training waarin je in 8 stappen van zelfkritiek naar zelfliefde gaat. Van hoofd naar hart. Van angst, onzekerheid en twijfel naar liefde, wijsheid en innerlijk geluk.

Herken je dit?

Je bent enorm streng voor jezelf.
Je hebt het gevoel dat je continu te kort schiet en ziet alleen wat er niet goed is.
Je bent onzeker en vergelijkt jezelf continu. Dit maakt je klein.
Je wil alles perfect doen en stelt hoge eisen aan jezelf.
Je drukt gevoelens weg of blijft er juist in hangen.
Je twijfelt vaak en hebt geen contact met je intuïtie, je eigen-wijsheid.
Je bent moe, gestresst en prikkelbaar.
Je gaat over je grenzen heen om anderen te pleasen of om maar niet "af te gaan".
Je bent altijd met anderen bezig, aan het geven en zorgen voor. Je vergeet jezelf.
Je vind het moeilijk om te genieten van kleine dingen.
Je blokkeert door de angst om te falen en de lat die je voor jezelf veel te hoog legt.
Je hebt het gevoel dat er zoveel meer in je zit. Maar het komt er niet uit.

Als je je in een of meer punten herkent dan is de zelfcompassie training iets voor jou.

Volg de zelfcompassie training

Wat is zelfcompassie?

Zelfcompassie betekent dat je vriendelijk met jezelf omgaat, juist op momenten dat je het moeilijk hebt, als je faalt en het leven niet gaat zoals je wil. In plaats van jezelf keihard te veroordelen en af te straffen, ga je constructief met jezelf en de situatie om.

Het lijkt logisch. Hoe strenger je voor jezelf bent, hoe beter het resultaat. In de laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar zelfcompassie en wat blijkt, het tegenovergestelde is waar.

Onderzoek toont aan dat zelfcompassie er voor zorgt dat je minder bang bent om nieuwe dingen te proberen, meer in jezelf gelooft, succesvoller bent in het behalen van doelen en het ook sneller opnieuw probeert als het niet is gelukt. Je neemt verantwoordelijkheid voor je daden, zonder jezelf onnodig af te straffen.

Ervaring

ervaring met suzan oostvogels compassie training

“De zelfcompassie training kwam echt precies op het juiste moment. Ik heb geleerd om te vertrouwen op mezelf en mijn gevoel. De training zorgde er voor dat ik mezelf staande kon houden te midden van alle uitdagingen die destijds op mijn pad kwamen. Ik ben zo onwijs blij dat ik heb deelgenomen en ik kan deze training echt aan iedereen aanraden die niet alleen milder wil leren zijn maar ook met meer inzicht en wijsheid zijn leven wil leven. Het is een van de meest bijzondere trainingen die ik in mijn leven gevolgd heb.”

Janneke
Directie secretaresse

Hoe ziet de zelfcompassie training er uit?

De zelfcompassie training is praktisch, persoonlijk en wetenschappelijk onderbouwd. Ik heb alle kennis en ervaring uit mijn rijke bron aan compassie opleidingen, retraites en bijscholingen samengevoegd tot een bijzonder programma. De zelfcompassie training bestaat uit 8 lessen elk met een eigen thema. Aan de hand van verschillende oefeningen waaronder meditaties, visualisaties en journaling opdrachten verdiepen we wekelijks een thema zodat je het geleerde, direct na de les, thuis kunt toepassen. Tijdens de training krijg je verschillende oefeningen aangereikt waarmee je stap voor stap je eigen meditatie routine opbouwt. Naast de wekelijkse lessen oefen je thuis ongeveer 30 minuten per dag zodat je steeds bewuster wordt en stap voor stap leert hoe je de shift maakt van zelfkritiek naar zelfliefde. Van hoofd naar hart. Van angst naar vertrouwen, wijsheid en geluk.

Zelfcompassie thema's

Deze thema’s komen aan bod in de zelfcompassie training

Resultaten

 

✓ Je bent minder perfectionistisch
✓ Je bent milder en oordeelt minder
✓ Je hebt minder last van schaamte
✓ Je twijfelt minder aan jezelf
✓ Je durft fouten te maken
✓ Je kunt beter dealen emoties
✓ Je bent minder bang voor afwijzing
✓ Je ervaart meer positieve emoties
✓ Je hebt meer zelfrespect
✓ Je accepteert jezelf zoals je bent
✓ Je dealt constructief met tegenslagen
✓ Je zorgt goed voor jezelf
✓ Je voelt je meer verbonden
✓ Je bent meer tevreden
✓ Je kunt makkelijker vergeven
✓ Je hebt meer zelfvertrouwen
✓ Je hebt meer moed en daadkracht
✓ Je bent trouw aan jezelf
✓ Je luistert naar je onderbuikgevoel
✓ Je voelt meer levensvreugde
✓ Je ervaart meer (zelf)liefde

Praktisch

Je kunt de zelfcompassie training op verschillende manieren volgen:

Online
compassie
training

€297*
  • 8 online lessen op video
  • Inspirerend werkboek
  • Meditaties op mp3
  • Besloten supportgroep
  • Wekelijkse live Q&A’s
  • Onbeperkte deelname
  • *vergoeding mogelijk

 

Data: 17-1, 24-1, 31-1, 7-2, 14-2, 21-2, 28-2, 7-3
Tijdstip:
 19:30 – 21:00
Locatie: Online, gemakkelijk vanuit huis

1-op-1
compassie
training

€1297*
  • 3 maanden 1-op-1 begeleiding
  • Vrijblijvend intakegesprek
  • 8 sessies van 1 uur
  • Watsapp support tussendoor
  • Afrondend gesprek
  • Veel aandacht voor jouw persoonlijke situatie en behoefte
  • Inspirerend werkboek
  • Meditaties op mp3
  • Op maat gemaakte oefeningen
  • Geen wachtrij, snel starten
  • Kaartendeck cadeau
  • *vergoeding mogelijk

 

Data: ma, wo. & vr. overdag
Tijdstip: in overleg
Locatie: Online of in Rijsbergen bij Breda

Over mij

Hi! Ik ben Suzan Oostvogels. Als psycholoog, trainer & coach heb ik de afgelopen jaren meer dan 1000 mensen mogen begeleiden op hun inner journey naar meer rust, ruimte en richting.

In 2011 begon mijn eigen inner journey toen ik mezelf bijna een burn-out in werkte. Ik stond altijd aan en ging maar door. Ik was mega perfectionistisch. Het was nooit goed genoeg. Dood moe was ik, maar toch ging ik door. Ik volgde dat strenge stemmetje die zei dat het nooit goed genoeg was. Dat ik nooit goed genoeg was. Ik moest altijd een prestatie leveren voor ik het gevoel had dat ik er toe deed. Dit zorgde er voor dat ik enorm over mijn grens ging. Ik verharde. Alsof ik een dikke muur om mijn hart had gebouwd. Om mezelf te beschermen en maar niet gekwetst te worden. Maar door die muur raakte ik vervreemd van mezelf en kon ik ook de liefde van anderen niet toelaten. Laat staan de liefde voor mezelf voelen.

In de afgelopen jaren heb ik de zelfcompassie trainingen en opleidingen gevolgd bij oa Kristin Neff & Chris Germer, David Dewulf, Frits Koster & Erik van den Brink. Ik leerde om beter voor mezelf te zorgen en vriendelijker voor mijzelf te zijn. Niet altijd zo kritisch en zo streng. Of mijzelf te veroordelen door de ogen van anderen. Door zelfcompassie te beoefenen heb ik de muur om mijn hart laten zakken. Durf ik kwetsbaar te zijn en te vertrouwen op mijn eigen wijsheid en het kompas van mijn hart. De wijsheid die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan wil ik graag met je delen. Zodat ook jij af leert stemmen op je eigen wijsheid. Het mooiste dat er is.

 

Hou zou het zijn als...

Je minder stress en angst zou hebben?
Jij vol vertrouwen in het leven zou staan?
Je in verbinding bent met jezelf, je hart en je eigen wijsheid?
Je mild met jezelf om zou gaan. Ook als je een fout maakt?
Je jezelf zou troosten op de momenten dat je het zo nodig hebt?
Je oude pijn hebt geheeld, anderen en jezelf hebt vergeven?
Je volledig in je kracht zou staan en trouw bent aan jouw waarden?
Je jezelf accepteert en helemaal mag zijn zoals je bent. Precies zoals je bent?
Je je echt gelukkig zou voelen?

Dit is ook voor jou mogelijk, écht.

Doe mee met de zelfcompassie training

Doelgroep

Voor wie is de zelfcompassie training?

Zelfcompassie is iets voor jou als je:

 vriendelijker met jezelf wil leren omgaan
 gek wordt van die kritische, strenge stem
 jezelf beter wil leren kennen
 de kwaliteit van je leven wil verbeteren
  jezelf wil accepteren zoals je nu bent
beter om wil gaan met moeilijke gevoelens
los wil komen van die strenge gedachten
 meer vanuit je hart wil leven
 weinig zelfvertrouwen hebt
 zorg wil dragen voor jezelf en je emoties
moed, kracht en authenticiteit wil ontwikkelen
verbondenheid, warmte en zelfliefde wil ervaren

Zelfcompassie is niets voor jou als je:

X midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit zoals een scheiding, verhuizing of net na een overlijden. Als dat het geval is kun je beter even wachten met de zelfcompassie training.

X Als je momenteel in behandeling bent bij een psycholoog of medicatie gebruikt overleg dan met je huisarts, psycholoog of psychiater over je deelname aan de zelfcompassie training.

Ervaringen

Michael zelfcompassie ervaring

“Na de mindfulness was ik zoek naar verdieping en had het idee nog niet klaar te zijn. Ik was erg kritisch op mezelf en dat veroorzaakte ook dat ik minder positief was.

Het luisteren, voelen, uitspreken en schrijven in de zelfcompassie training heeft enorm geholpen om te ontdekken wat er leeft in mij. Ik had niet verwacht dat dat zoveel impact zou hebben. In privé en werk merk ik dat ik rustiger ben en goed nadenk over wat goed voor mij is en dit ook zo te benoemen.

Suzan heeft een schitterend programma neergezet. Alle respect daarvoor! Ik heb een hele mooie training gevolgd met leuke medecursisten. Jammer dat het alweer afgelopen is want ik keek, ondanks soms pittige thema’s, er toch wel elke keer naar uit om met de zelfcompassie training aan de slag te gaan.”

Michael
Planner
ik zat er doorheen coach psycholoog

“Als je in je hectische leven op zoek bent naar rust en een coach die je helpt om keuzes te maken vanuit je gevoel in plaats vanuit je hoofd, dan ben je bij Suzan aan het juiste adres. Ze leert je dat keuzes gemaakt vanuit je hart, altijd de juiste zijn en zo kan je ruimte creëren om te doen wat goed is voor jou. Zowel zakelijk als privé. Een absolute aanrader!”

Kristel
Ondernemer
online zelfcompassie training

Ik begon de online zelfcompassie training met weinig vertrouwen in mezelf en ik was heel streng voor mezelf. Ik voelde me gestrest, omdat ik veel negatieve gedachten over mezelf had en veel beren op de weg zag. Ik hoopte door deze training te volgen uit mijn hoofd te komen en meer in contact met mijn gevoel. Leren vriendelijk voor mezelf te zijn. Los te komen van de negatieve gedachten en (faal)angst en zo weer stappen durven zetten en verbinden met anderen.

Het cursusmateriaal vond ik heel toegankelijk, fijn om mee te beginnen voor iemand die nog weinig ervaring met dit soort dingen heeft. Ik vond het fijn dat het allemaal online was, zodat ik de training kon volgen op mijn eigen tempo (en op afstand, want ik woon niet in de buurt). Ook merkte ik dat de live Q&A’s hielpen om te zien dat anderen ook soms worstelen en je hierin niet alleen bent, en hierna met nieuwe energie zelf weer verder te gaan.

Het is nog maar een begin en het gaat met vallen en opstaan, maar ik merk dat ik door de zelfcompassie training vriendelijker voor mezelf kan zijn. Hierdoor ben ik gelukkiger en heb ik meer vertrouwen in mezelf. Ik heb minder last van schaamte en onzekerheid. Het herkennen van de innerlijke criticus was een heel belangrijk thema voor mij, en vooral de ontdekking dat er ook zoiets is als een compassiestem. Ik ben meer ontspannen, ook in de omgang met anderen.

Noortje

Veelgestelde vragen

Antwoord op  veel gestelde vragen

Moet ik eerst de mindfulness training volgen voor ik deelneem aan de zelfcompassie training?

Het is zeker wenselijk, maar niet noodzakelijk om eerst deel te nemen aan een mindfulness training. Misschien volgde je de training bij mij, of bij iemand anders. Dat maakt niet zoveel uit.

Als je eerst de mindfulness training hebt gedaan, dan heb je al een basis van opmerkzaamheid gelegd. In de zelfcompassie training worden soms fijne, maar ook lastige emoties geraakt. Mindfulness kan je helpen om te midden van de moeilijke emoties aanwezig te blijven. Zo voorkom je dat je overspoeld raakt door verwarrende emoties of verstrikt raakt in de verhalen van de innerlijke criticus.

Mocht je de zelfcompassie training willen volgen zonder basis van mindfulness, bespreek dit dan vooraf even met mij.

Moet ik tijdens de zelfcompassie training dingen over mijn persoonlijke leven met de groep delen?

Nee, dat hoeft niet. Je deelt in de groep zoveel of zo weinig als voor jou prettig is. De zelfcompassie training gaat diep maar is geen praat- of therapiegroep. Mocht je tegen persoonlijke of gevoelige dingen aanlopen, dan is het altijd mogelijk de training te combineren met individuele coaching.

Hoeveel tijd moet ik vrij houden voor de dagelijkse meditatie oefeningen?

Na elke zelfcompassie les krijg je een mix van korte en lange meditatie oefeningen op mp3 die naadloos aansluiten op het thema van de betreffende les. De kortste compassie oefening duurt drie minuutjes, de langste oefening 30. Als je uitgaat van dagelijks 30 minuten oefenen zit je helemaal safe.

Wat is het voordeel van een online zelfcompassie training?

In het begin was ik zelf wat sceptisch. Levert het online volgen van de zelfcompassie training wel genoeg op? In 2016 besloot ik om de mindfulness training online te geven en het maar te gaan ervaren. Wonderbaarlijk genoeg zag ik dat de resultaten van de online training en de fysieke groepstraining exact gelijk waren! Ik heb daarom besloten om me nog meer te richten op het geven van online trainingen. Daarom heb ik na het succes van de online mindfulness training ook de zelfcompassie training ontwikkeld. De voordelen van het online volgen van de zelfcompassie training zijn:

Wanneer jou het uit komt

Het grote voordeel van de online zelfcompassie training is dat je kunt oefenen wanneer het voor jou uitkomt. Er zijn geen bijeenkomsten waar je heen moet op een bepaalde avond/tijd. Je kunt de zelfcompassie training volgen wanneer het in jouw agenda past en zo vaak als je wil de lessen terugkijken.

Op je eigen tempo

Daarnaast kun je de zelfcompassie training in je eigen tempo volgen. Er is niemand die iets van je eist of onderdelen die je op tijd af moet hebben. Je doet alles op je eigen tempo en alle materialen blijven voor altijd tot je beschikking. Dit zorgt voor rust. Het laatste wat je wil is nog meer stress en verplichtingen, toch?

Lagere kosten

Het volgen van de online zelfcompassie training is even effectief als de fysieke training. Het grote voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan de fysieke zelfcompassie training. Die kost 497 euro. Je bent dus echt een stuk voordeliger uit. Dit komt omdat ik geen kosten heb voor locatie huur of het drukken van werkboeken. We werken met dezelfde meditaties en materialen gebaseerd op de officiële MSC training en ik ben er om jou te begeleiden door het proces!

Geen reistijd

Daarnaast bespaar je tijd als je de zelfcompassie training online volgt. Je hoeft namelijk niet op een bepaalde plek aanwezig te zijn, maar je volgt alle compassie lessen vanuit huis. Dit bespaart je reistijd en die tijd kun je besteden aan de compassie oefeningen!

Meer begeleiding

Het klinkt misschien gek, maar in de online zelfcompassie training krijg je zelfs meer begeleiding dan bij de fysieke training. Omdat je elke ronde die ik geef weer opnieuw mee kunt doen, krijg je dus meer begeleiding dan in een standaard 8 weekse zelfcompassie training.

Zo vaak training volgen als je wil

Je behoudt toegang tot alle zelfcopmassie lessen en materialen. Ook blijf je na de online training toegang houden tot de Facebook groep en de online live sessies via ZOOM. Dat betekent dat je de online zelfcompassie training niet alleen meerdere malen kunt volgen, maar ook  toegang blijft houden tot mijn coaching. Niet alleen maar 8 weken zoals in de normale training, maar zolang als ik de training geef.

Ik kan er een les niet bijzijn. Kan ik de gemiste les inhalen?

Het kan gebeuren dat je er een les niet bij kunt zijn. Meestal bellen we dan en praat ik je bij. Als je meer dan 2 lessen moet missen, dan raad ik je aan om op een ander moment te starten met de zelfcompassie training of mee te doen met de online training zodat je de gemiste les kunt terugkijken!

Wordt de zelfcompassie training vergoed?

De zelfcompassie training wordt meestal niet door de zorgverzekeraar vergoed. Vraag het altijd na want in sommige gevallen kan het wel vergoedt worden. Ook raad ik je aan om het bij je werkgever bespreekbaar te maken. Veel werkgevers hebben opleidings- en ontwikkelbudgetten beschikbaar of zijn bereid om de training te betalen.

Wat als ik het niets vind?

Als de online zelfcompassie training je om welke reden dan ook niet bevalt, dan krijg je binnen 14 dagen na aanschaf gewoon je geld terug. Ik ben er heilig van overtuigd dat de online zelfcompassie training zoveel in zijn mars heeft en eigenlijk veel meer waard is dan 297 euro. Eigenlijk zou ik er 497 euro voor moeten vragen, net als in de fysieke training. Het kan je leven daadwerkelijk veranderen. Mits je met de juiste commitment aan de slag gaat natuurlijk. Zonder oefening natuurlijk geen effect 🙂

Ik twijfel tussen de online zelfcompassie training of de individuele training, wat past beter bij mij?

Twijfel je over deelname aan de online compassie training of de individuele variant? Dat snap ik. Laten we samen in de vrijblijvende intake onderzoeken wat het beste past bij jou en jouw persoonlijke situatie.

Ik heb mij aangemeld voor de online training, hoe gaat het nu verder?

Als je met de online zelfcompassie training mee doet dan kun je, nadat je hebt betaald, gelijk beginnen met de eerste les. Je krijgt hier automatisch een mailtje van in je mailbox.

Ook zal ik je uitnodigen voor de besloten Facebook groep waar je ervaringen kunt delen, vragen kunt stellen en elkaar kunt supporten.

Je hoeft het niet alleen te doen. Ik ben er elke week, gedurende de komende 8 weken, om jou te coachen en begeleiden in de live sessies via ZOOM. Hierin mediteren we samen. Ik beantwoord jouw vragen. Zal verdiepende teachings geven en natuurlijk trek ik ook een kaart om de week mee in te nemen. Zo werken we in 8 weken aan meer rust in je hoofd, lijf en leven.

Zo lang ik het programma geef, kun je elke nieuwe reeks opnieuw ook weer meedoen met de live classes en daarin al je vragen aan me stellen. Ik ben er voor jou. Echt.

 

Ik wil al gelijk beginnen, kan dat ook?

De online zelfcompassie training kun je in principe helemaal zelfstandig doorlopen. Dus als je wil kun je nu al gelijk beginnen met de training, ookal duurt het nog even voor de live & online sessies starten.

Als je op de aanmeld button klikt dan kun je, na betaling, gelijk diezelfde dag nog van start met de compassie training.

Staat jouw vraag er niet bij of twijfel je nog?
Neem dan gerust contact met mij op.

Hoe zou het zijn als jij...

de shift zou maken van zelfkritiek naar zelfliefde? Van angst naar vertrouwen? Van hoofd naar hart?

Doe mee met de zelfcompassie training